Optios Talk: Verstuur eenvoudig en snel een nieuwsbrief

Het versturen van nieuwsbrieven is iets dat veel schoonheidsspecialistes amper of nooit doen. Het kost vaak veel tijd terwijl de return eerder beperkt is. Toch raad ik het aan om minstens af en toe een nieuwsbrief naar je klanten te sturen. Er zijn sowieso leuke acties of nieuwigheden die je klanten zeker zullen interesseren. Het is ook een ideaal moment om nog eens onder de aandacht van je klanten te komen.

Ikzelf stuur af en toe mailings rond. Meestal rond de lancering van een nieuw product of behandeling. De uren nadien merk ik steevast een toename van het aantal online boekingen. Het gaat dan vaak zelfs niet om de behandeling waarvoor ik mailde. Maar je komt weer onder de aandacht van je klanten die zich opeens realiseren dat ze eigenlijk nog wel eens een afspraak moeten boeken.

Er zijn heel wat programma’s waarmee je nieuwsbrieven kan opmaken en versturen. Persoonlijk vind ik dat je voor die programma’s vaak technisch onderlegd moet zijn om dit deftig te beheren. Dat hield mij in het verleden enorm tegen. Bij Optios zijn nieuwsbrieven echter geïntegreerd in hun software. Doordat je gegevens uit het systeem kan gebruiken, is het echt super eenvoudig.

Hoe vaak moet ik een nieuwsbrief sturen?

Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Hier zijn geen foute beslissingen. Je moet vooral doen waar je je het beste bij voelt. Het mag je geen stress bezorgen.

De meeste schoonheidsspecialistes die nieuwsbrieven sturen doen dit af en toe. Meestal omdat ze bang zijn om de mensen te vervelen. Dat is een prima keuze. Zeker omdat je er dan beduidend minder tijd in moet investeren en klanten je mail sneller zullen lezen. Ze verwachten dat er iets speciaal in zal staan omdat je dit niet vaak doet.

Bij de andere strategie ga je resoluut voor de kracht van de herhaling. Klanten gaan procentueel gezien minder van je mails lezen, maar je komt wel meer in hun vizier. Een strategie die veel grote merken hanteren en zeker zijn waarde heeft. Nadeel is dat het je meer tijd kost.

Wat moet ik in zo’n nieuwsbrief zetten?

Een veel voorkomende vraag. Maar als je even de tijd neemt om te brainstormen zal je er versteld van staan hoeveel nieuwsbrieven je kan vullen. Ik noteer bijvoorbeeld alle mogelijke onderwerpen in mijn gsm. Elke keer ik een interessant onderwerp ontdek noteer ik het waardoor ik na verloop van tijd een hele lijst heb die ik kan raadplegen.

Zoals eerder gezegd stuur ik niet zo vaak mailings rond. Ik fixeer me graag op nieuwe producten, nieuwe behandelingen, evenementen, winacties of praktische informatie. Door de hoeveelheid te beperken probeer ik de aandacht van mijn klanten maximaal te trekken met de enkele mailings die ik doe. In principe zijn dat er een vijftiental per jaar.

En waarom is Optios dan zo gemakkelijk?

Aan mij is geen IT-specialist verloren gegaan. En dat is nog zacht uitgedrukt. De gekende mailingprogramma’s zijn dus niet aan mij besteed. Ondanks het feit dat die ongetwijfeld een enorme meerwaarde kunnen zijn. Maar niet voor mij dus.

Nieuwsbrieven met Optios versturen gaat me dan weer wel af. Om de eenvoudige reden dat alles zo gemakkelijk en gebruiksvriendelijk is dat het gewoonweg niet mis kán gaan.

Eerst en vooral kan je gemakkelijk kiezen naar wie je je mailings stuurt. Je kan de mailadressen onder andere filteren op geslacht, verjaardag, geboekte behandeling, laatst bezocht of niet bezocht.

Zo kan je bijvoorbeeld mailen naar klanten die het laatste half jaar niet meer gekomen zijn. Misschien hebben ze een duwtje in de rug nodig om toch terug een afspraak te maken. Of je kan al de Hydrafacial-klanten laten weten dat ze aan een event kunnen deelnemen. Echt talloze mogelijkheden die je gemakkelijk kan selecteren in het menu.

Tenslotte heb je de mail zelf. Hier kan je eenvoudig een foto in toevoegen waardoor het al direct professioneler overkomt. Verder dien je een onderwerp op te geven en kan je beginnen aan je tekst. Een tekst die je persoonlijk kan maken door iedereen met de voornaam aan te spreken. Optios neemt dan alle voornamen uit de klantenfiches.

Uiteraard gaan gespecialiseerde softwareprogramma’s je meer mogelijkheden bieden om mails te versturen. Maar voor mij gaat dat veel te ver en zijn de mogelijkheden van Optios meer dan voldoende om mijn boodschap naar de klanten over te brengen. Een keuze die iedereen uiteraard voor zichzelf moet maken.

Samenwerking met Optios

De hierboven vermelde puntjes zijn maar een kleine greep uit de mogelijkheden van Optios. In de komende tijd ga ik systematisch enkele leuke en nuttige aspecten van het systeem bespreken. Ik vind dit nodig omdat er nog veel misverstanden over boekingssytemen zoals Optios bestaan. En omdat je niet kan groeien zonder zo’n systeem. Zo simpel is het.

Ik belicht Optios omdat ik zelf een tevreden klant ben en van hieruit een leuke samenwerking is ontstaan. ik vind het belangrijk hier open over te zijn.

Vorige
Vorige

Coachblog: Icoone, het ideale apparaat voor Zenza

Volgende
Volgende

Waarom Icoone zo’n enorm succes is