Coachblog: Hoe zit het met jouw "kortingbeheer" ?!

Voorraadbeheer en klantenbeheer zijn termen die ondertussen vertrouwd in de oren klinken. Ondertussen bestaat er voor mij ook zoiets als kortingbeheer. Omdat dit een belangrijk aspect binnen je business is. Bij kortingen zijn er voor de ondernemer heel wat opportuniteiten. Maar er zijn ook veel valkuilen. Daarom is het zo belangrijk een goed “kortingbeheer” te hebben. Want er valt veel mee te winnen, maar helaas ook veel mee te verliezen.

Het beheer van kortingen hangt ook veel af van de levensfase waarin je instituut zit. Ben je pas begonnen? Zit je in een serieuze groei? Of heb je eindelijk stabiliteit in je cijfers gekregen? Allemaal aspecten die belangrijk zijn om je gedrag te bepalen bij de zoveelste “Sla nu je slag”-mail van je leverancier.

Gratis geld

In de loop der jaren heb ik vooral veel kansen ontdekt bij het aspect van kortingen. Daar waar ik vroeger al blij was dat ik dan enkele euro’s kon uitsparen bij mijn volgende bestelling, ben ik ondertussen geëvolueerd naar een massa-besteller en stem ik mijn aankopen vaak (indien mogelijk) af op deze sales. De reden dat ik dat vroeger nog niet kon was ook omdat ik nog niet voldoende inzicht had in mijn voorraad. Uiteraard wist ik wel waar ik naartoe wou met mijn merken en behandelingen. Maar een echt inzicht komt pas met de jaren vind ik. Ik zal dit aantonen met een voorbeeld.

Zoals iedereen weet ben ik enorme fan van Hydrafacial. Ik ben zelfs trotse ambassadrice. En ondanks het feit dat ik vanaf het begin overtuigd was van het merk, heb ik mezelf wel de tijd gegeven om het merk helemaal te leren kennen. Van de acties die er toen van Hydrafacial waren, heb ik maar mondjesmaat gebruik gemaakt. Ik wou eerst een goed zicht krijgen op wat mijn klanten er van vonden, wat mijn marges in de realiteit waren, hoe de samenwerking met Senitas (de leverancier) verliep,… Allemaal zaken waar je eerst een goed zicht op moet krijgen, voor je “all the way” kan gaan bij acties.

Ondertussen weet ik dat ik volledig kan vertrouwen op Hydrafacial, dat mijn klanten er gek van zijn en dat de toekomst alleen maar mooier wordt met het merk. Vanaf dat ik een goed inzicht in dit alles had, pakte ik de kortingsacties helemaal anders aan. Daar waar ik vroeger eerder voorzichtig bestelde om geen risico te nemen, bestel ik nu wel door. En dat kan je letterlijk nemen. Uiteraard checkte ik eerst bij Senitas of het wel de bedoeling was om in grote massa’s te bestellen. Dat was helemaal geen probleem.

In december was het grote moment dan daar. Er was een super goede actie op Hydrafacial. Ik kreeg van Wes (mijn man) de opdracht om minstens voor een half jaar à een jaar in te kopen. Zoals in een vorige blog gezegd, noemt hij dat gratis geld. Hij waarschuwde me dat hij kwaad zou worden als ik in februari al zou zeggen dat alles op was :-). Ik had sowieso eerst wel gecheckt of de producten wel lang genoeg goed bleven. Dat was zeker het geval.

Valkuilen

Doe ik dat dan met alle merken? Nee absoluut niet. Maar Hydrafacial is een behandeling dat ik heel het jaar door doe en waar ik zeker van ben dat ik dit nog jaren ga blijven aanbieden. Het is ook belangrijk dat je de gigantische voorraad op een plek kan zetten waar de inhoud niet slecht wordt. Een tuinhuis waar het in de zomer 40 graden in kan worden, zou ik zeker niet aanraden.

Er zijn wel enkele belangrijke valkuilen waar je zeker voor moet uitkijken. Zoals gezegd informeer je best even hoe lang de producten goed blijven. Het is uiteraard niet de bedoeling om met vervallen producten te zitten. Dan gaat al hetgeen je uitspaarde in rook op. Verder moet je ook eens horen of er veranderingen aan zitten te komen. Het is me namelijk al overkomen dat ik best veel bestelde van een product en de leverancier een paar weken later liet weten dat de productlijn volledig ging veranderen. Daar zat ik dan met mijn producten. Gelukkig heb ik ze wel nog verkocht gekregen. Maar let er dus zeker op dat acties voor leveranciers ook vaak een middel zijn om van hun voorraad af te geraken vlak voor ze met een nieuwe productlijn komen. Zeker als het op een vreemd moment komt.

Zeg ik nu dat je risico’s moet nemen op het moment dat er kortingen zijn? Nee absoluut niet. Want al hetgeen je te veel bestelt, kan er voor zorgen dat je uiteindelijk geen voordeel (of zelfs een nadeel) doet aan heel de actie. Ook als je nog niet 100% overtuigd bent van je merk, zou ik het zeker niet aanraden. Want als je binnen een aantal maanden een ander merk op je pad ziet komen, is een grote voorraad een serieus struikelblok.

Een goed kortingbeheer wil dus niet zeggen dat je constant door moet bestellen bij acties van je leveranciers. Neen, het wil zeggen dat je bij elke actie voor jezelf de analyse moet maken waar de kansen en de gevaren liggen. En als je kansen ziet, moet je hier gebruik van durven maken. Het wil ook zeggen dat je je bestellingen (indien mogelijk) afstelt op acties. Wil je twee weken voor Black Friday veel voorraad inslaan? Wacht dan tenminste tot je de actie voor Black Friday kent. Hiervoor kan je vooraf al eens polsen bij je vertegenwoordiger. Kan je niet wachten met bestellen omdat je zonder voorraad zit, vraag dan eerst bij je vertegenwoordiger wat de actie voor Black Friday is en of je hier uitzonderlijk toch al gebruik van kan maken. Lukt dit niet? Geen probleem. Maar je hebt het tenminste geprobeerd.

Bestellingen afstemmen op eventuele acties is niet altijd gemakkelijk. Noteer daarom telkens wanneer je merken een actie hebben. De kans is groot dat ze het het jaar nadien op hetzelfde moment doen, waardoor je je bestellingen er dan wel op kan afstemmen.

Coaching

Tijdens mijn coachings pak ik verschillende aspecten binnen een instituut aan. Uiteraard is dit ook mogelijk over kortingbeheer. Omdat ik hier doorheen de jaren veel ervaring mee opgebouwd heb, kan ik je laten zien waar de belangrijke kansen en valkuilen zich bevinden. Check zeker onze site voor de verschillende trajecten.

Vorige
Vorige

Optios Talk: De handigste functies van de agenda (deel 1)

Volgende
Volgende

Optios Talk: Je jaar evalueren zonder boekhouder