Coachblog: 5 manieren om een nieuw merk te kiezen

Het kiezen van merken en leveranciers is vaak van heel groot belang in je zaak. In eerste instantie omdat je bij de keuze van een merk vaak een serieuze beginvoorraad moet inslaan. Maar ook omdat je na die keuze voor een redelijk lange periode “vast hangt” aan dat merk. Je gaat niet na een paar maanden opnieuw veranderen want dan kost het je hopen geld aan voorraad die je amper nog kwijt geraakt. En dan zwijg ik nog over de uren die jij en je personeel steken in het instuderen van het merk. Het is dus essentieel om niet over één nacht ijs te gaan bij deze keuze. Uiteraard zijn er nog verschillen tussen het kiezen van producten en apparaten. Maar daar kom ik in andere blogs nog op terug.

Hieronder bespreek ik de verschillende mogelijkheden om een (nieuw) merk te kiezen.

1. Informeer bij bekende schoonheidsspecialistes

Een eigen netwerk opbouwen is wat mij betreft een zeer belangrijk aspect als je een zaak hebt. En dat geldt uiteraard voor alle sectoren. Op deze manier kan je betrouwbare informatie inwinnen over merken, behandelingen, apparaten, … Het geeft je veel zekerheid over waar bepaalde merken voor staan en wat je kan verwachten. Daarom zijn cursussen of workshops met andere schoonheidsspecialistes zo belangrijk. Het is op deze plaatsen dat je collega’s kan ontmoeten en zo je netwerk kan uitbouwen. Jaar na jaar wordt je netwerk groter. Wees dus waakzaam voor zulke momenten en grijp deze kansen.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat je iedereen tijdens zo’n workshop gaat afschuimen en uithoren. Maar zoek iemand waarvan je vermoedt dat zij heel wat kennis heeft over de verschillende merken. Je zal trouwens merken dat je vaak een snelle klik hebt met deze personen. Ambitieuze schoonheidsspecialistes die het belang van elkaars knowhow beseffen vinden elkaar vaak en snel.

2. Analyseer wat huidige leveranciers in hun gamma hebben

Vaak moet je het ook niet te ver gaan zoeken. Verdelers waarmee je bijvoorbeeld al samenwerkt, bieden vaak verschillende merken aan. Het loont dus altijd de moeite om dit eerst te analyseren. Uiteraard alleen als je een goed gevoel bij deze verdeler hebt. Zo ben ikzelf zeer vaak bezig met andere producten van mijn leveranciers uit te testen. Omdat ik hen ken en ik weet dat ze voor kwaliteit gaan. Zo test ik al zaken uit nog voor ik echt op zoek ben naar iets anders. Dit zorgt ervoor dat ik die producten al goed kan inschatten op het moment dat ik wél wil veranderen.

Het spreekt voor zich dat je altijd voorzichtig moet blijven met leveranciers. Hun belangen lopen niet altijd samen met die van jou. Daarom dat het zo belangrijk is om tijdig te beginnen met bepaalde producten uit hun gamma te testen. Een groot deel van mijn merken heb ik op deze manier leren kennen.

3. Onbekende leveranciers die contact opnemen

Het gebeurt ook zeer vaak dat leveranciers contact met je opnemen om hun producten aan te prijzen. Ondanks het feit dat daar af en toe echt wel goede merken tussen zitten, zouden in dat geval alle mogelijke alarmsignalen moeten afgaan. Wees zeer op je hoede en neem vooral je tijd om zelf vast te stellen wat de kwaliteit van de producten voorstelt. Een eerste stap hier is het checken van het internet. Hun website, hun social media, … en het merk eens door google halen. Zijn er reviews te vinden? Welke instituten werken er mee? … Is dit onderzoek positief, dan kan je de vertegenwoordiger al eens uitnodigen om er verder over te praten. Zo kan je stap voor stap een beeld van het merk vormen.

Tijdens dat gesprek is het uiteraard van belang dat je duidelijk de werking van het merk kent. Stel vooraf een lijst op met de vragen die je absoluut beantwoord wil zien. En vraag stalen zodat je het allemaal kan uitproberen. Deze stalen vraag je best al aan voordat de vertegenwoordiger langskomt. Eventuele ervaringen kan je dan al met hem aftoetsen.

Zoals gezegd is hierbij de eigen ervaring zeer belangrijk. Neem dus zeker voldoende tijd. En laat je niet onder druk zetten om snel te beslissen. Vaak worden er dan kortingen aangeboden voor als je snel beslist. Dan moeten je alarmsignalen zéker afgaan. Want snel beslissen bij onbekende merken is net hetzelfde als gokken. Het kan goed aflopen, maar meestal niet.

4. Vakbeurzen

Zelf kom ik al enkele jaren niet meer op vakbeurzen. De kortingen waarmee ze daar gooien, kan je online meestal ook vinden. En verder is dat voor mij een casino waar velen louter op goed geluk producten of apparaten kopen. Wat bepaalt of je bij de stand van een bepaald merk stopt? Meestal de manier hoe dat standje ingericht is. Men zet dan ook alles op alles om je naar hen te krijgen. Je moet op deze manier maar geluk hebben dat je juist bij het juiste merk terecht gekomen bent.

Voor alle duidelijkheid vind ik dat vakbeurzen echt hun nut hebben. Maar bezoek ze op de manier dat ze bezoekt moeten worden. Ga er niet heen met de intentie om daar een nieuw merk te vinden en meteen een startorder in te kopen En dat gevaar is heel groot aangezien ze met beurskortingen zitten zwaaien waarvan je denkt dat ze alleen dán gelden. Maar wees gerust, als een merk er echt op staat om op dát moment je handtekening te zetten, ben je bij het verkeerde standje terechtgekomen. Hoe sneller ze je doen beslissen, hoe meer vraagtekens je bij het product moet zetten.

Nee, ga naar een vakbeurs om merken een eerste keer te leren kennen. Zie dat je nadien een goed overzicht hebt van de merken die je aanspraken en ga van daaruit verder met je onderzoek (internet, social media, stalen testen, vertegenwoordiger spreken, stalen verder testen, …).

5. Zelf opzoekingen doen

Uiteraard kan je ook zelf op zoek gaan naar een merk. Alle merken hebben ondertussen een website met bijhorende social media. Maar ook hier benadruk ik dat je de producten of apparaten eerst zelf aan een test moet onderwerpen. Ondertussen weet elk merk dat ze een mooie website moeten hebben. En dat hun socials in orde moeten zijn. Het is daarom veel moeilijker om het kaf van het koren te scheiden. Want eender welk merk je opzoekt, ze zullen steeds goochelen met termen als collageen booster, anti-aging, hyaluron, huidverbetering,… Ze beloven allemaal de hemel op aarde en zullen je proberen te overtuigen met indrukwekkende voor en na foto’s. Ik maak me dan vooral druk in het feit dat “huidverbetering” een gemeengoed geworden is. Bijna iedereen claimt “huidverbeterend” te zijn, zowel instituten als merken. Ik stel me de vraag of men wel weet wat “huidverbetering” precies inhoudt. Als ik op social media kijk, is dat duidelijk niet het geval. Laat je dus zeker niet vangen bij je zoektocht en wees zelf ook voorzichtig met deze term te gebruiken.

Conclusie

Het spreekt voor zich dat ik de twee bovenste manieren het meest aanraad. Ik kan me zelfs niet bedenken dat ik op een andere manier met merken begonnen ben. De meeste heb ik leren kennen via leveranciers die ik al voor andere merken kende. Dit omdat ik hen ondertussen door en door ken en de meeste samenwerkingen zelfs vrij ver gaan. Maar als je beginnend bent, is dit niet allemaal vanzelfsprekend. Dan kan je nog niet iedereen correct inschatten. In dat geval is het uiteraard het beste om info in te winnen bij bevriende schoonheidsspecialistes. En door de zaken zelf te testen. Maar dat vraagt tijd.

Vorige
Vorige

Coachblog: Waarom de BTW-aangifte mij nooit stress bezorgt

Volgende
Volgende

Welke verzorging is geschikt voor een mannenhuid?