Coachblog: 3 tips waardoor copycats niet voor frustraties zorgen

Copycats. Een term die de laatste tijd veel opduikt en gebruikt wordt. Een term ook die veel doet met ondernemers. Niemand wil namelijk klakkeloos gekopieerd worden. Het overnemen van ideeën waar je zo lang aan gewerkt hebt, is zeer frustrerend. Waarom zou je nog creatief zijn, als iemand anders een beetje later op dezelfde manier met je ingeving op Instagram prijkt? Je loopt zelfs het risico dat mensen gaan denken dat jij het idee overgenomen heb omdat ze het eerst bij de copycat zagen.

Tot daar het negatieve. Laten we dat even vergeten want het slorpt zoveel negatieve energie op dat je het zelfs fysiek gaat merken. Zelf merk ik dat ik hier hoe langer hoe beter mee om ga. Al laat het me ook nu nog niet helemaal koud. By Nouchka maakte er een mooie podcast over, waarin ze bespreekt hoe je met deze frustraties omgaat. Zeker eens beluisteren.

In deze blog geef ik 3 tips die er voor zorgen dat de term “copycat” niet voor frustraties zorgt. 3 tips waardoor de early adopters ook profiteren van hun inventieve ideeën.

Tip 1: Niet alles is “copycat”

In eerste instantie pleit ik ervoor om deze term niet bij het minste te gebruiken. Dankzij social media volgen tegenwoordig zowat alle schoonheidsspecialistes elkaar. En uiteraard zitten daar schoonheidsspecialistes bij waar je naar opkijkt. Als die dan een nieuwe, revolutionaire behandeling hebben, is het toch logisch dat die jou ook interesseert. Je laten inspireren is voor mij niet het zelfde als “copycat” zijn. Als je tenminste niet álles van dat instituut gaat aanbieden.

Zoals ik al eerder verteld heb, ben ik met Hydrafacial begonnen nadat ik het bij Nicky van YouChique zag. Ik ben het bij haar gaan uittesten en was meteen verkocht. Maar ik denk niet dat Nicky mij als copycat ziet. Ook omdat ik vanaf het begin open tegen haar geweest ben. Dat ik die behandeling bij haar gezien heb en er ook interesse in had. En omdat ik haar nadien zeer erkentelijk was voor het goede advies.

Ben je dus zelf een early adopter, realiseer je dan dat veel instituten naar je opkijken en zich door jou laten inspireren. Geniet vooral van de positie die je inneemt in de beautysector. En probeer met tijd en stond te relativeren. Laten inspireren is niet hetzelfde als klakkeloos kopiëren.

Tip 2: Bedank je early adopter

Dit is dé sleutel tot meer verdraagzaamheid. Je laten inspireren door een ander salon is heel normaal en daar is niks mis mee. Maar probeer wel open en eerlijk te communiceren. Zeg eerlijk dat er een behandeling is die jou ook interesseert en dat je overweegt om het ook in jouw instituut aan te bieden.

Of stuur een bedankje naar dat instituut omdat je dankzij die behandeling extra klanten hebt kunnen bereiken. Ik ben er zeker van dat dit veel beter overkomt en veel frustraties zal wegnemen. Veel beter in elk geval dan stiekem alles volgen en nadoen. Want dat wekt wel frustratie op. Het is namelijk zeer snel te zien op je socials.

Dus ik nodig iedereen uit om een instituut dat je inspireert even een berichtje te sturen om haar te bedanken voor een bepaald idee. Dit zal zeker in goede aarde vallen.

Tip 3: Vermeld bij de leveranciers wie je geïnspireerd heeft

Early adopters zoeken constant naar nieuwigheden in hun sector. In de meeste gevallen kennen ze de (beauty)sector goed genoeg om de dingen juist in te schatten. Toch nemen ze vaak het risico van de kinderziektes die vaak terug te vinden zijn in nieuwe apparaten en behandelingen. Ze moeten zelf alles al doende leren. Dit omdat de leveranciers vaak ook nog niet voldoende ervaring hebben met de nieuwigheid. Deze leveranciers hebben de input van de eerste instituten zelfs nodig om hun product zelf beter te leren kennen. Er hangen dus vaak (financiële) risico’s aan nieuwe trends. Risico’s die vaak al fel verminderd zijn op het moment dat het grote publiek de producten of apparaten aankopen.

Daarom is het van groot belang dat je aan de leverancier laat weten welk instituut jou geïnspireerd heeft om tot een aankoop over te gaan. Op deze manier kan het gebeuren dat de early adopter door de leverancier met een extraatje beloond wordt voor het pionierswerk. Verder weet de leverancier op deze manier ook welke instituten de anderen inspireren. Voor hen is het vaak interessant om wat nauwer samen te werken met deze trendsetters.

Het is voor leveranciers vaak zeer moeilijk om de verschillende instituten in te schatten. Door jouw “influencer” te vermelden bekom je een echte win-win-win situatie. De leverancier leert de belangrijke instituten kennen. De early adopter bekomt mogelijks een extraatje. En jij wordt op jouw beurt door de “influencer” gewaardeerd door je vermelding.

Only positive vibes

Via deze blog hoop ik de frustraties rond dit onderwerp wat weg te nemen. “Copycat” is niet voor niets trending sinds de opkomst van Instagram. Iedereen kijkt bij iedereen. Logisch. Maar voor mij ligt de sleutel van een meer verdraagzame (Instagram)wereld bij het feit dat de early adopter ook moet voelen dat zijn of haar creativiteit en genomen risico’s moet gewaardeerd worden. Door zowel de andere instituten als de leverancier. En hier is een belangrijke rol weggelegd door de instituten die zich laten inspireren.

Zelf kan ik zeggen dat deze waardering (door zowel andere instituten als leveranciers) mij steeds opnieuw de energie en kracht geeft om steeds weer nieuwe dingen te blijven zoeken en het risico te nemen om hierin te investeren. Dit maakt het allemaal de moeite en doet de negatieve energie van echte copycats in het niets verdwijnen!

Vorige
Vorige

Optios talk: Waarom Optios onontbeerlijk was in onze groei!

Volgende
Volgende

Coachblog: Waarom de BTW-aangifte mij nooit stress bezorgt